در این سری از پست های وبلاگی خود، شما را با ۱۰ ایده برای تولید محتوای جالب انگیز همراه می سازیم.

در قسمت اول شما را با ۵ ایده زیر آشنا کردیم:

  • اخبار صنایع مرتبط را دنبال کنید
  • صحبت های رسانه ای را دنبال کنید
  • یک تیم از افراد تولید کننده محتوا را گرد هم آورید
  • یک جعبه کمک های اولیه محتوا و بانک قالب داشته باشید
  • از محتوای خود استفاده های گوناگون داشته باشید

توصیه می کنیم قسمت اول از ۱۰ ایده تولید محتوای جالب انگیز را نیز بخوانید
محتوای جالب انگیز

با همراه داشتن این ایده ها، شما هم یک بسته آماده ایده پردازی در جعبه ابزار خود خواهید داشت تا در مواقع لزوم به آن سر بزنید و همیشه ایده های تازه در سبد محتوایی خود داشته باشید.

ایده #۶: همیشه برای ضبط یک محتوای ویدیویی آماده باشید

برای تولید یک محتوای ویدیویی نیازی به یک فرآیند تدارکاتی پیچیده نیست. شما می توانید به سادگی با همراه داشتن یک گوشی هوشمند که قابلیت ضبط فیلم را هم دارد، هر لحظه برای ضبط ویدیو و تولید محتوای جالب انگیز خود اقدام کنید.

چند ایده برای تولید محتوای جالب انگیز ویدیویی:

  • می توانید در پاسخ به سوالاتی که در رسانه های اجتماعی پرسیده می شود، کسی را پیدا کنید که پاسخی دارد و ویدیو ضبط شده  ویا لینک آن را برای پاسخ دهی، در همان رسانه پخش کنید.
  • همواره یک دوربین در نمایشگاه های تجاری و دیگر رخدادهای مرتبط با حوزه کاری خود همراه داشته باشید و فیلم های کوتاه با عناوینی نظیر مصاحبه با متخصصان نامی صنعت ویا نظرسنجی از مشتریان، تهیه کنید. یک بحث ساده، نظیر پرس و جو کردن از ۱۰ نفر برای به اشتراک گذاشتن جالب ترین تجربه ویا آموخته شان از نمایشگاه تجاری، می تواند به یک پست ویدیویی عالی برای وبلاگتان تبدیل گردد.

ایده #۷: درباره “بهترینها” بنویسید و رویدادهای سالیانه را مرور کنید

بهترین ها

گردهمایی ها، مروری بر آنچه گذشت و رخدادهای یک سال پیش، تکنیک های کلاسیکی هستند که ناشران مجله برای پر کردن صفحات خود از آن ها استفاده می کنند- خصوصا در روزهای پایانی سال ویا در کسادی روزهای تابستان.

در تقویم تولید محتوای خود به دنبال جاهای خالی برای پر کردن با محتواهایی نظیر موارد زیر باشید:

  • گردآوری محبوب ترین پست های وبلاگتان در یک سال اخیر در یک کتاب الکترونیکی با عنوان “بهترین های …” در اواخر اسفند ماه هر سال
  • یک لیست از برترین محصولات سال برای یک قسمت خاص از بازار (نظیر بهترین موبایل ها، بهترین لب تاب ها، بهترین مکان های توریستی سال ۱۳۹۵ و …)
  • یک لیست از “عناوین تابستانی امسال” برای کتابهای کسب و کار ممتاز برای مخاطبان B2B می تواند بسیار جذاب باشد.

چنین موضوعاتی را با سادگی می توان گردآوری کرد و به احتمال قوی برای دسته بزرگتری از مخطابان جذاب خواهد بود. به لسیت های جذاب و خلاقانه ای فکر کنید که می توانند شما را در بحبوحه ی شلوغی بازار، از سایر رقبایتان با کمپین های بیشمار متمایز سازد.

ایده #۸: مطالعات واقعی و میدانی پیاده سازی کنید

مشتریان، مخاطبان بالقوه، وبلاگ نویسان و گزارش گران صنعت مرتبط با شما، عاشق داده های تازه هستند. به دنبال راه ها و روش هایی باشید که به شما در جهت کاوش در اطلاعات اخیر فروش ویا مخاطبان خود، جهت ارائه گزارشات تازه در بازار خاص شما، کمک کنند.

محتوای جالب انگیز

برای مثال می توان به کمپین نظرسنجی سایت علی بابا (سایت خرید بلیط هواپیما و قطار) برای سنجش معیارهای “انتخاب سایتی که با خیال راحت خدمات سفر را از آن دریافت کنند” اشاره کرد که همراه با یک ویدیو، اطلاعات گردآوری شده از نظرسنجی خود را برای مشتریان ارسال می کند. طبق آمار چنین کمپین های ارائه اطلاعات بازاری، بازدید سایت را با جهش های دو تا پنج برابری مواجه می سازد.

می توانید ضمن تهیه یک نظیرسنجی، با استفاده از یک صفحه فرود و اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، آن را پیاده سازی کنید (نظیر آنچه علی بابا پیاده سازی کرده بود). یا اگر علاقه ای به ایجاد صفحات فرود و اشتراک گذاری ندارید، می توانید از اطلاعات فروش خود برای استخراج روندهای جالب استفاده کنید. نظیر محصولاتی که بیشترین فروش را داشته اند، پراکندگی جغرافیایی مشتریانتان، عادت های خرید مشتریان ( بیشترین بازدید یا فروش در چه ساعاتی از روز، چه روزهایی در هفته و …) ، و یا اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت، تحصیلات و …) مشتریانتان را استخراج کنید.

ایده #۹: فراتر از مخاطبان و صنعت خود گام بگذارید

اگر یادتان باشد در قسمت اول از سری ایده های تولید محتوای جالب انگیز، تاکید کردیم که “شما همواره می بایستی تولید محتوای جالب انگیز، مرتبط و همگام با نیازهای مشتریان را مدنظر قرار دهید“. اما این مرتبط و همگام بودن، بدین معنی نیست که می بایستی صرفا در ارتباط با بازار اختصاصی خود تولید محتوا کنید. بلکه گاهی با فراتر رفتن از محدوده ی مرتبط با بازار خود و پیدا کردن ارتباط های خلاقانه مابین دو روندی که به نظر غیرمرتبط می آیند، می توانید ضمن تولید محتوای سرگرم کننده، به جذب مخاطبان جدید ویا بالفعل نیز بپردازید.

در این حالت که به آن “ارتباط مختلط” (Combined relevance) می گویند،  توصیه می شود تا از آن برای تولید محتوای ویروسی (viral) و پربازدید بهره گرفته شود. مخاطبان و مشتریان بالقوه شما، علایق بسیار متنوع و متفاوتی دارند و وقتی شما بتوانید دو نمونه از این علایق را یافته و به یکدیگر ارتباط دهید، شانس زیادی برای جذب افرادی که حداقل به یکی از این دو موضوع علاقه دارند پیدا می کنید و در عین حال کسانی که به هر دو موضوع علاقه دارند، به احتمال قوی بطور اتوماتیک جذب محتوای شما شده و خود به یک مبلغ و مروج محتوای شما بدل خواهند گشت.

همیشه حواستان به رخدادهای پیرامونتان که ممکن است یک “ارتباط مختلط” در آن ها دید، باشد. یک پرواز نامطلوب در یک سفر کاری یا تفریحی می توان موضوع اهمیت خدمات مشتری برای یک پست وبلاگ باشد. یا می توانید شخصیت های موجود در فیلم محبوب خود که اخیرا دیده اید را با محصولات سازمانی خود قیاس کنید. یا اینکه از آخرین تصمیم اشتباه مربی تیم فوتبال خود الگو گرفته و با کمی استفاده از فن کپی رایتری، سناریوهای محتمل تصمیم گیری اشتباه در مدیریت کسب و کار را قیاس و بررسی کنید.

محتوای جالب انگیز

احتمالات فراوان است و حتما به ذهن شما هم مواردی تا الان رسیده و دارید ایده هاتون را نت برداری می کنید تا سریع شروع کنید. اگر دوست داشتید نظر خودتون را با ما هم در میان بگذارید.

ایده #۱۰: لیستی از عناوین محتوایی همیشه سبز داشته باشید

همیشه هم نباید به دنبال چسباندن موضوعات محتوایی خود به عناوین جدید خبری، روندهای داغ بازار و یا آخرین رویدادهای پربازدید رسانه های اجتماعی باشید. برخی اوقات پیش می آید که دیگر موضوع جدید یا پرطرفداری جهت تولید محتوای جالب انگیز نمی یابید.

در این مواقع می توانید به محتواهای سبز روی آورید. محتواهای سبز عناوینی را شامل می شود که همواره برای مخاطبان شما جذابند و بستگی به روندهای روز، اخبارهای پرطرفدار روز و رخدادهای فصلی و نظیر این ها ندارد. برای مثال برخی از عناوین سبز عبارتند از:

  • ایده هایی برای پس انداز پول ویا مدیریت زمان
  • توصیه هایی برای سلامت شخصی جسم و روان
  • مقالات راهنما در مورد مشکلات همه گیر بین مخاطبانتان
  • مقالات انگیزشی و الهام بخش
  • ترفندهای مراقبت از دزدیده شدن اشیاء ضروری در سفر
  • تکنیک های ایجاد حس آرامش در یک سفر پروازی طولانی

محتواهای سبز نه تنها موجب پر کردن فضاهای خالی در تقویم تولید محتوایی شما می شوند، بلکه یک دارایی بسیار ارزشمند برای بازاریابی جاذبه ای سازمان شما محسوب می شوند. سبز بودن ماهیت اینگونه محتواها موجب می گردد تا برای بیش از یکی دو هفته و حتی تا ماه ها (اگر یک کار خوب ارائه دهید حتی تا سال های بعد) ترافیک بازدید کنندگان را به سایت شما روانه سازند و تا زمانی که ایده ی شما جسجتو کننده داشته باشد، این ترافیک ادامه خواهد یافت.

2+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *