شما با داشتن یک تقویم تولید محتوا از صرف انرژی مازاد برای تعیین موضوع مورد نظر برای تولید محتوا در هر هفته کاری خودداری می کنید، اما می بایستی همچنان تولید محتوای جالب انگیز، مرتبط و همگام با نیازهای مشتریان را مدنظر قرار دهید.

شاید دیگر پیدا کردن عناوین محتوا جهت پوشش دادن در شش ماه یا حتی یکسال آینده دغدغه فکری و کاری شما نباشد، اما اینکه به چه صورت هر محتوا–از پست های وبلاگ تا وبینار ویا هر جنس محتوایی دیگر- را شکل و انتشار دهیم اهمیت فراوانی دارد که می بایستی از پیش برای آن آماده شده باشیم.

تعداد انگشت شماری از افراد همواره ایده های خلاقانه در سر دارند که آماده تبدیل شدن به محتوا را دارند. ناشران حرفه ای این امر را به خوبی می دانند و به همین دلیل از یک سری ترفندهای داستان پردازی، ابزارها و قالب های از پیش آماده استفاده می کنند تا کارشان را هفته به هفته، با تولید محتوای جالب انگیز و بدون معطلی پیش ببرند.

در دو سری متوالی از پست های وبلاگی خود، شما را با ۱۰ ایده برای تولید محتوای جالب انگیز همراه خواهیم ساخت. به این ترتیب شما هم یک بسته آماده ایده پردازی در جعبه ابزار خود خواهید داشت تا در مواقع لزوم به آن سر بزنید و همیشه ایده های تازه در سبد محتوایی خود داشته باشید.

ایده #۱: اخبار صنایع مرتبط را دنبال کنید

اگر می خواهید محتوای مرتبط و همگام با نیازهای روز داشته باشید، یکی از راه ها دنبال کردن روزانه اخبار و روندهای به روز می باشد. دنبال کردن ده ها منبع خبری و گزارشی آنچنان وقت شما را نخواهد گرفت:

  • مشترک خوراک اخبار (RSS feed) وبلاگ نویسان شهیر که صنایع مرتبط با شما را پوشش می دهند و با مخاطبان هدف شما صحبت می کنند شوید؛
  • می توانید از ابزارهای آنلاین برای خواندن سریعتر و اجتناب از اخبار زرد استفاده کنید:
  • برای مثال سایت آنلاین feedly به شما امکان مشترک شدن در وبلاگ ها و سایت های مختلف و مرور سریع اخبار را به سادگی در یک صفحه می دهد.
  • در خبرنامه های ناشران اختصاصی و انحصاری که صنایع مرتبط با شما را پوشش می دهند و نیز پیمانکاران ویا حتی رقیبان خود مشترک شوید؛
  • می توانید برای کلمات کلیدی غیر برند (non-branded keywords) که مرتبط با صنایع شما هستند از گوگل آلرتز (Google Alerts) استفاده کنید؛ چالش های مشتریانتان نیز برای پیگیری مناسب خواهد بود.

با مرور روزانه این اخبار دسترسی به ده ها ایده تولید محتوا خواهید داشت. ممکن است به عنوان واکنش به یک عنوان خاص در صدر اخبار یک پست وبلاگ انتشار دهید ویا برای مخاطبان خود توضیح دهید یک رویداد خاص چقدر می تواند برای آن ها اهمیت  داشته باشد.

برای مثال اگر فرض کنیم شما یک آژانس توریسم و فروش بلیط هواپیما دارید، اخباری نظیر افزایش نرخ دلار را می توانید برای تولید پست های وبلاگ در مورد تاثیرات افزایش نرخ دلار بر هزینه های سفر گردش به دور اروپا بنویسید. حتی می توانید با مشاهده داغ شدن یک روند در وبلاگ ها و رسانه های صنعت مرتبط با خود، سریع تصمیم به تولید یک وبینار بر روی موضوع مدنظر کنید.

ایده #۲: صحبت های رسانه ای را دنبال کنید

رسانه های اجتماعی یک بازخورد آنی و لحظه ای از آنچه مشتریان بالقوه شما در حال بحث هستند می دهد. اگر به خوبی گوش فرا دهید، می توانید عناوین جنجالی و جذابی تولید برای محتواهای جالب انگیز خود پیدا کنید. مزیت دیگر این کار، همگام بودن با بحث های رسانه های اجتماعی و به اشتراک گذاری راحت تر آن توسط مخاطبین شما می باشد. به این ترتیب به سادگی و به سرعت اخبار شما در رسانه ها انتشار می یابد.

برای مثال، اگر مشاهده کردید که تعداد زیادی از افراد سوالات مشابهی را در مورد محصولات/خدمانی که شما تامین می کنید می پرسند، می توانید محتواهایی تولید کنید تا در ارتباط با سوالات مطرح شده، اطلاعات مورد نیاز را برای مخاطبان را تامین کند.

در رسانه ها بسیار پیش می آید که افراد به دنبال توصیه های دوستان خود جهت خرید خاص، سفر و یا پیمانکاران زبده هستند. می توانید یک دفترچه راهنما با توصیه های گوناگون برای مخاطبان خود تامین کنید. به این ترتیب احتمال اینکه در رسانه ها به عنوان یک منبع جهت توصیه نشر یابید، افزایش می یابد. حتی اگر چنین چیزی در صنعت شما بسیار مرسوم نیست، چرا پیش قدم نمی شوید تا اولین باشید؟ بدین ترتیب شما اولین منبعی خواهید بود که بر سر زبان ها میافتد.

ابزارهای بسیاری برای اینکار نیز وجود دارند که البته بسیاری از آن ها نیازمند صرف هزینه هستند ویا ممکن است مناسب با زبان فارسی ما نباشند. پیشنهاد می کنم با این حال، ابزارهای زیر را بررسی کنید:

ایده #۳: یک تیم از افراد تولید کننده محتوا را گرد هم آورید

شاید شمایی که در حال خواندن این پست هستید، مسئول اصلی تولید محتوای سازمانی خود باشید. اما نیازی نیز روال به همین صورت ادامه یابد. شما می توانید از افراد زیادی در سازمان خود استفاده کنید. همکاران فنی، همکاران بخش خدمات مشتری، مدیران اجرایی ارشد، مدیران محصول و دیگر اعضاء سازمان هر یک رویکردی خاص به جنبه های مهم کسب و کار شما دارند. می توانید مشارکت همکارانتان را با استفاده از تکنیک های زیر برانگیزید:

  • از آن ها بخواهید تا گهگاهی یک نوشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای برای شما بنویسند. شاید این گونه متن ها کوتاه باشند، ولی برای شروع مناسب هستند و موجب می شوند تا همکارانتان که به کار نوشتن عادت ندارند، کم کم شروع کنند. پس از مدتی خودبه خود دور و برتان پر از پست های طولانی خواهد شد.
  • می توانید خودتان دست به کار شوید و با مشارکت دوطرفه، مصاحبه های صوتی ویا ویدیویی را ترتیب دهید که همکارانتان تخصص خود را مخاطب به اشتراک می گذارند.
  • همچنین می توانید از آن ها دعوت کنید تا برای ارائه های کوتاه ویا پرسش و پاسخ در وبینارها حاضر شوند.

همچنین می توانید نیم نگاهی هم به بیرون سازمان خود برای تولید محتوا داشته باشید. فروشگاه ههای آنلاین زیادی وجود دارند که در تلاشند تا بازاریابان را با بهترین نویسنده های فریلنس ویا ویراستارهای قوی آشنا سازند. نویسندگان و ویراستارهایی که برای شما کارهای انتشار پست های وبلاگ، گردآوری کتابهای الکترونیک و دیگر کارهای تولید محتوایی مشابه را بر عهده بگیرند.

شما می توانید به سادگی تمامی ویژگی های مدنظر از جمله قالب نوشته، نوع محتوا، مخاطب هدف را مشخص سازید و به سادگی تا پیش از اتمام کار و قبول واقع شدن آن توسط شما مبلغی پرداخت نکنید.

ما برای اینکار سایت هایی نظیر پونیشا و انجام می دم را پیشنهاد می دهیم.

البته فراموش نکنید، این برون سپاری از مسئولیت های شما برای نظارت بر محتوای تولیدی سازمان و نهادینه کردن تولید محتوای بومی چیزی کم نمی کند. در نهایت محتوا صرفا کالایی نیست که نتیجه ی فعالیت های روزانه شماست. محتوا یکی از دارایی های مشهود سازمان شماست که مشتریانتان به طور مستقیم با آن در ارتباط هستند.

 

ایده #۴: یک جعبه کمک های اولیه محتوا و بانک قالب داشته باشید

تولید محتوای منظم و مرتب یکی از سنگ بناهای بازاریابی جاذبه ای است، پس حتما اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی ایده در دست دارید تا حداقل به صورت روزانه وبلاگ خود را به روزرسانی کنید. یک انباشته از عناوین مختلف که می خواهید پوشش دهید داشته باشید. بانک های قالب یکی دیگر از ابزارهای کمکی خوب برای تسهیل استراتژی نویسندگی است. بانک های قالب عموما دربرگیرنده قالب های نویسندگی و ایده های طراحی می باشدکه موجب تولید محتوای جالب انگیز و جدید می شود.

ایده های که می توانید برای بانک قالب خود گردآوری کنید شامل:

تولید محتوای جالب انگیز

  • چک لیست ها
  • نقدهای محصولات، کتاب ویا فیلم
  • عکس نوشته ها
  • ویدیوها
  • دفترچه های راهنما
  • مصاحبه ها

بانک قالب می تواند یک منبع عالی برای مشارکت کنندگان میان وعده ای پست های وبلاگ ویا نویسندگان و گردآورندگان کتاب های الکترونیک باشد که با عنوانی که در دست دارند نمی دانند از کجا شروع کنند.

این انباشته ها و بانک محتوا و قالب همچنین به شما این امکان را می دهند تا به نویسندگان همراه خود کمک کنید بر تعلل هایی که گهگاهی در کشمکش های تولید محتوا روبرو می شوند فائق ایند.

ایده #۵: از محتوای خود استفاده های گوناگون داشته باشید

تقریبا هر محتوایی که شما تولید می کنید قابلیت سازگاری با فرمت های گوناگون، استفاده مجدد، تغییر یافتن و انتشار مجدد را دارد. پیش از این راجب به استفاده مکرر از محتوای تولیدی در ممیزی محتوا و تقویم تولید محتوا نیز صحبت کرده بودیم.

سعی کنید این روند یافتن راه های مختلف برای تولید پکیج های محتوایی و انتشار اطلاعات یکسان را در فرمت های مختلف به یک عادت در خود و سازمانتان تبدیل کنید.

چند ایده زیر را می توانید در کار خود بکار گیرید:

  • متن مقالات قدیمی خود را ویدیوهایی تولیدی جدید میکس کنید تا یک کتاب الکترونیک ویدیویی (مولتی مدیا) داشته باشید.
  • ویدیوهای خود را به پست های وبلاگ ویا کتاب های الکترونیک تبدیل کنید. هر ویدیو می تواند شالوده یک پست وبلاگ را شکل دهد که مجددا به خود ویدیو ویا سایر مثال های مشابه و محصولات سازمانی شما لینک های خروجی دارد.
  • از سوالات و پیغام های وبینارها برای تولید کتابهای الکترونیک جدید استفاده کنید. شما می توانید در انتهای وبینار خود، جالب ترین ویا معمول ترین سوالات مخاطبین خود را گردآوری کرده و آن ها را با پاسخ های هم تیمی های خودتان همراه سازید تا یک قطعه محتوای عالی شکل دهید که به طور مستقیم چالش های مخاطبان شما را هدف قرار داده است.
  • می توانید ارائه های صورت گرفته در سازمان خود را به اشکال و فرمت های مختلف نشر دهید. اسلایدهای پاورپوینت را در لینکداین به اشتراک بگذارید، ویدیوهای خود را بر روی آپارات بارگذاری کنید ویا سری پست های وبلاگی را تنظیم کنید که به یک موضوع مشخص مورد بحث در ارائه پیشین شما می پردازد.

منبع: هاب اسپات

3+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *