ممیزی محتوا موجود -سایت، رسانه ها و …- به شما این امکان را می دهد تا نواقص و عدم پیوستگی های موجود در محتوای خود را شناسایی کنید و فرصت های تولید محتوای جدیدی برای تکمیل فرآیند تولید محتوای خود بدست آورید.

بدین ترتیب می توانید سایتی مبتنی بر رویکرد جاذبه ای داشته باشید که مشتریان می توانند بیشتر پاسخ های خود را در آن ببینند و مرتب به سایت شما بازگردند.

پیش از این در مورد پرسونای مخاطب توضیح دادیم. مناسب است که پیش از ورود به ممیزی محتوا، پرسونای مخاطبان و مشتریان خود را تشکیل دهید تا شناخت مناسبی از نیازهای آنان به دست آورید.

می توانید مطلب ما در مورد پرسونا مخاطب را نیز بخوانید
پرسونای مخاطب چیست

پس از کسب درک مناسبی از مخاطبان خود، سریع به سمت تولید محتوا برای این مخاطبان نروید. بلکه، با مرور انبار محتوای فعلی خود می توانید با یک ممیزی معمول، به سمت غنی سازی محتوای موجود پیش روید و تیترهای خوبی برای تولید محتوا در آینده داشته باشید.

ممیزی محتوا یک راه حل مناسب برای مشاهده میزان پوشش محتوایی است که برای مخاطبان شما اهیمت دارد و اینکه آیا ترکیب مناسبی از فرمت های متنوع محتوا را پوشش می دهید یا خیر (مقاله، عکس، ویدیو و …).

ممیزی محتوا همچنین به شما این امکان را می دهد تا نقص های موجود در محتواهای پیشین را شناسایی و برای تکمیل آن، محتواهای جدید تولید کنید و یا با دیدن قطعه های محتوایی مناسب که می توان آنها را مجددا در فرمت های دیگری -ترسیم اینفوگرافیک، تنظیم گرافیک- انتشار داد، به مشتریان بالقوه جدیدی دست یابید (از وبلاگ به اینستاگرام، تلگرام ویا آپارات).

ممیزی محتوا

برای انجام یک ممیزی، تمام محتوای خود از یک سال گذشته (ویا حتی اگر منابع کافی دارید پیش تر از یک سال) گردآوری و بررسی کنید – از پست های وبلاگ گرفته تا کتاب های الکترونیکی که چاپ کرده اید، از ویدیوها و فایل های صوتی تا وبینارها.

می توانید از یک فایل اکسل برای ثبت اطلاعات استفاده کنید، به این ترتیب که:

  • هر برگه را اختصاص به یک نوع فرمت از محتوا کنید
  • آن ها را براساس موضوعات زیر دسته بندی کنید:

دسته بندی ممیزی محتوا

حال برگه های خود را برای یافتن الگوها و روندهای مشابه مجددا مطالعه و بررسی کنید: آیا بر روی محتواهای غیر متنی، نظیر ویدیو و وبینار، دست آورد کمتری داشته اید؟ ایا موضوعات مشخصی هستند که شما مکررا ویا به طور گهگاه در مورد آن ها می نویسید؟ محتوای شما صرفا یک دسته از پرسوناهای مشتریانتان را شامل می شود و مابقی را فراموش کرده اید؟ چه عناوینی با چه فرمت محتوایی نتایج بهتری به دست آورده اند (بدین معنی که، آیا عناوینی هست که در فرمت وبینار مخاطب بیشتری را نسبت به ویدیو کسب کرده اند؟)

نمونه فایل ممیزی محتوا

 

پیاده سازی یک ممیزی محتوا و تجزیه و تحلیل نتایج به شما این امکان را می دهد تا بتوانید اهداف و نقشه راه خود را برای آینده ترسیم کنید؛ نظیر افزایش تولید ویدیو، توسعه و تولید محتوا برای دسته مشخصی از پرسوناها، ویا تعیین یک سری عناوین آتی، برای وبینارها و ویدیوهای آتی.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *