تقویم تولید محتوا خود را شکل دهید

“یک تقویم (جدول) تولید محتوا همچون یک نقشه راه برای تولید محتوا می باشد”

ایجاد یک پرسونای مخاطب و شناخت دقیق مشتریان به شما این امکان را می دهد تا بدانید آن ها به دنبال چه چیزهایی هستند و راه حل های خود را چگونه می توانید بهتر در دید آن ها قرار دهید.

در عین حال مطالعه و ممیزی محتوا به شما فرصت بررسی محتواهای بالقوه را می دهد تا ببینید کدام محتواها در ایجاد مشارکت و جذب مخاطبان، بهتر عمل می کنند.

 

با برداشتن این دو گام در جهت شناخت مشتریان بالقوه خود و از طرف دیگر تسلط بر محتوای جاری و پیش روی سازمانتان، حال می توانید یک تقویم تولید محتوا را برای سازمان خود تدارک ببینید.

جدولی که مشخص می کند محتواهای شناسایی شده چه زمان و از طریق چه کانالی به اشتراک گذاشته شوند.

یک تقویم تولید محتوا همچون یک نقشه راه برای تولید محتوا می باشد که مشخص می سازد چه نوع محتوایی تولید کنید، چه عناوینی را پوشش دهید، کدام پرسونای مخاطبین را هدف قرار دهید و چگونه بازه ی زمانی انتشار محتوای خود را برای پشتیبانی بهتر از استراتژی بازاریابی جاذبه ای سازمانتان، تنظیم کنید.

تقویم تولید محتوا

 

مراحل ایجاد یک تقویم تولید محتوا

تقویم تولید محتوا 1در قدم اول برای ثبت برنامه های انتشار محتوای خود می توانید از جدول تقویم گوگل ویا برگه های اکسل (Microsoft Office Excel Worksheet) استفاده کنید. برای بازه های زمانی پیش رو برنامه ریزی کنید . بهتر است بتوانید برای سه ماه پیش روی خود برنامه داشته باشید. لزومی به عجله نیست و گام به گام پیش روید. کم کم سعی کنید این برنامه را توسعه و به یک برنامه شش ویا حتی یکساله تبدیل کنید.

 

تقویم تولید محتوا 2یک چرخه ی دریافت بازخورد و اصلاح ایجاد کنید. نتایج اهدافی را که برای بازاریابی خود چیده اید از نظر بگذرانید. بررسی کنید برای دستیابی به جه میزان ترافیک، چه تعداد مشتریان راغب و چه تعداد مشتریان بالفعل در هر ماه برنامه ریزی کرده اید. تلاش های پیشین بازاریابی خود را تحلیل کنید تا مشخص شود به چه تعداد و چه شکل محتوایی، برای دستیابی به اهداف سازمانی خود نیاز دارید.

 

تقویم تولید محتوا 3تاریخ های موجود بر روی تقویم تولید محتوای خود را با اقدامات مشخص پر کنید؛ اقداماتی نظیر به روزرسانی وبلاگ ویا رسانه های اجتماعی بطور روزانه، انتشار یک فایل صوتی (پادکست) ویا ویدیوی جدید به طور هفتگی، انتشار یک کتاب الکترونیکی ویا میزبانی یک وبینار به طور ماهیانه. به همین ترتیب برای سایر محتوا و بازه های زمانی ادامه دهید. برای هر تاریخ مشخص، عناوین، سرفصل ها و پرسونای مدنظر خود را هدف قرار دهید. هدف، ایجاد یک ترکیب مناسب از محتواهای متنوع، عناوین و پرسوناها می باشد تا اطمینان حاصل کنید همه ی بخش ها را به خوبی پوشش داده اید.

تقویم تولید محتوا 4

به کلمات کلیدی در سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)، مراحل چرخه خرید، فراخوانی برای مشارکت (Call-to-Action) ویا دیگر اهداف بازاریابی جاذبه ای سازمان دقت کنید. یکایک محتواهای تولید شده توسط شما می بایستی اهدافی که پیشاپیش برنامه ریزی کرده اید را در خود گنجانده باشند.

 

تقویم تولید محتوا 5حواستان به تاریخ های مهم و یا حوادث بیرونی باشد که موقعیت هایی کلیدی برای عناوین و شکل های مشخصی از محتوا می باشد. برای مثال، کسب و کارهایی که به طور مستقیم با مصرف کنندگان روبرو هستند می توانند تعطیلات رسمی نظیر نوروز، مناسبت هایی نظیر شب چله، عیدهای مذهبی و سنتی ویا روز مادر را مدنظر قرار دهند و محتواهایی را تدارک ببینند که مناسب با حال و هوای فصلی باشد. از طرف دیگر کسب و کارهای B2B (کسب و کارهایی که با سایر کسب و کارها در ارتباط هستند) می توانند نمایشگاه های مهم صنعتی را که می خواهند در آن شرکت کنند، زیر نظر داشته باشند. این سازمان ها می توانند پیشاپیش برنامه ریزی های انتشار پست های وبلاگ، یادآوری رخدادهای مهم، ویا انتشار ویدیوهایی که در رخداد پیش رو تولید خواهند کرد را انجام دهند.

تقویم تولید محتوا 6به دنبال فرصت هایی برای استفاده مکرر از محتواهای خود باشید. برای مثال انتشار یک مقاله جدید یا گزارش تحقیقاتی می تواند ارزشی معادل ایجاد پست های متنوع در طول هفته های متمادی را داشته باشد. به طوریکه هرپست که در یک هفته منتشر می کنید، نقل قسمتی از گزارش کامل و جامع را به همراه داشته باشد.

 

تقویم تولید محتوا 7برای هر نوع محتوا نظیر پست وبلاگ، وبینار، کتاب های الکترونیکی، ویدیو و…، یک قالب جداگانه مدنظر قرار دهید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که برای هر نوع محتوا به اندازه کافی کار کرده اید و آن را به درستی میان پرسوناهای مخاطب خود و مراحل مختلف چرخه خرید انتشار داده اید.

 

از همین امروز تقویم محتوایی خود را به کار گیرید

  • با تمام شدن فرآیند تدوین تقویم تولید محتوا، شما تقویمی با جزییات تولید محتوا برای اکثر روزها، هفته ها و حتی ماه های پیش روی خود خواهید داشت (اگر به یکسال رسیدید، که چه بهتر!). دیگر سرصبح که کار خود را آغاز می کنید، دغدغه یافتن موضوع برای تولید محتوا نخواهید داشت. حال برای رسیدن به اهداف بازاریابی جاذبه ای خود یک تقویم مشخص دارید.
  • اگر تعدادی از فضاهای تقویم و جدول تولید محتوای شما خالی است، چه بهتر! خوب است که همواره کمی فضای انعطاف پذیری برای بهره برداری از اخبارها و موضوعات صدر رسانه و ناگهانی که در طول سال از راه می رسند، داشته باشیم. حتی اگر برای چنین روزهایی خبری تازه از راه نرسید ویا برنامه خاصی برای روزهایی در هفته نداشتید، با یک نگاه به تقویم محتوایی خود، آنچه تاکنون انجام دادید و در شرف شکل بخشیدن هستید را خواهید یافت. حداقل بهره ای که از تقویم محتوایی در چنین مواقعی می برید، داشتن انتخاب های گزیده تر و مشخص تری خواهد بود و نیازی نیست مابین انبوهی از گزینه ها سردرگم شوید.

منبع: هاب اسپات

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *