تعریف بازاریابی دیجیتال

اگر یک جمع بندی از تعاریف ارائه شده بخواهیم ارائه دهیم:

بازاریابی دیجیتال، اشاره به دامنه ی گسترده ای از تکنیک های متنوع و متفاوت ترویج و معرفی محصولات و خدمات، جهت دسترسی به مشتریان با استفاده از تکنولوژی دیجیتال (دستگاه های الکترونیک) دارد.

خوب است که به یاد داشته باشیم، چه در تعریف بالا و چه در تعریف های دیگری که ارائه شده است سه عامل قابل بررسی هستند، که در هر تعریف ممکن است مرکز توجه قرار گیرند:

  • محصول/خدمات
  • مشتری
  • تکنولوژی

انواع بازاریابی دیجیتال

منظور از انواع بازاریابی دیجیتال، بیشتر رویکردهایی هستند که تکنیک های موجود در این حوزه را بر اساس آن ها دسته بندی می کنند. بر مثال هاب اسپات (Hubspot) یکی از شناخته شده ترین مراجع در حوزه بارازیابی دیجیتال با تخصص و رویکرد بازاریابی جاذبه ای دو دیدگاه در دسته بندی تکنیک های بازاریابی دیجیتال دارد:

  • تکنیک های مرتبط با بازاریابی که خود را بر مشتری تحمیل می کنند یا همان بازاریابی وقفه ای – سنتی (Outbond Marketing)
  • تکنیک های مرتبط با بازاریابی که برای مشتری ارزش آفرین است یا همان بازاریابی جاذبه ای (Inbound marketing)

اما رویکرد دیگری که بر بازاریابی دیجیتال موجود است توسط نیل پاتل به صورت زیر توصیف می شود:

  • بازاریابی دیجیتال آفلاین
  • بازاریابی دیجیتال آنلاین

همانطور که ممکن است متوجه شده اید، در رویکرد اول، روی عامل “مشتری” از سه عامل ارائه شده در قسمت تعریف، تمرکز دارند و رویکرد دوم بر روی عامل “تکنولوژی”.

در این قسمت ما بازاریابی دیجیتال را با استفاده از رویکرد دوم، آفلاین و آنلاین تشریح خواهیم کرد.

تکنیک های آنلاین

در بازاریابی دیجیتال آنلاین -که تحت عناوین بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی وب نیز گاهی شناخته می شود- برخی ابزارهای پرکاربرد و مشهوری که به کار می روند و شاید تا به حال برخی یا همه آن ها به گوش شما نیز خورده باشد، به شرح زیر می باشد:

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • پرداخت کلیکی (Pay Per Click یا Google AdWords)
  • بازاریابی محلی (Native Marketing)
  • بازاریابی وب (Web Marketing)
  • اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
  • بازاریابی ایمیلی (Email marketing)
  • روابط عمومی آنلاین (Public Relations/Relationships)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • … .
بازاریابی آنلاین

در بالا، نام آشناترین و پرکاربردترین انواع بازاریابی آنلاین را می توانید ببینید.

تکنیک های آفلاین

تکنیک های بازاریابی آفلاین، شاید در دنیای امروز ما عملا در دسته بازاریابی دیجیتال قرار نگیرند، خصوصا که ظهور مفهوم و واژه بازاریابی دیجیتال به بعد از دهه ۹۰ میلادی برمی گردد. دهه ای که با ظهور کامپیوترها و موبایل های شخصی و توسعه آن ها همراه بود. اما از لحاظ تکنولوژی نمی توان ان ها را از هم جدا دانست. بیایید پیش از توضیحات بیشتر نگاهی به تکنیک های آن بیندازیم:

  • بازاریابی آفلاین مدرن (بیلبوردهای LED)
  • بازاریابی رادیویی
  • بازاریابی تلویزیونی
  • بازاریابی تلفنی

 

همانطور که در ابزارهای معرفی شده مشهود است، این ابزارها به دهه و حتی سده های پیش از ۱۹۹۰ میلادی برمی گردند (رادیو به روایاتی پیش از ۱۹۰۰ اختراع شده است(en)). اما خب همانطور که گفتیم، بازاریابی دیجیتال به مفهوم امروزی، مختص تکنیک های بازاریابی آنلاین است و ما هم از این پس، منظورمان از بازاریابی دیجیتال، همان بازاریابی آنلاین خواهد بود، مگر آنکه صریحا اشاره کنیم.

بازاریابی آفلاین
حال با معرفی دو دسته بازاریابی آنلاین و آفلاین تاحدودی می توان متوجه شد چرا خیلی ها بازاریابی دیجیتال را همسان با بازاریابی آنلاین نمی دانند.

اهمیت بازاریابی دیجیتال

اهمیت بازاریابی دیجیتال، چه برای کسب و کارهای نوپا یا کوچک و چه برای کسب و کارهای بزرگ و برندهای معروف، غیرقابل انکار است. اما دلیل این تب بازاریابی دیجیتال در دنیا چیست؟

در ادامه نکاتی در راستای اهمیت و ارزش هایی که بازاریابی دیجیتال با خود به همراه دارد ارائه کرده ایم:

  • توسعه و نفوذ روزافزون تکنولوژی در جامعه: توسعه روزافزون تکنولوژی و همه گیر شدن پدیده “آنلاین” غیر قابل انکار است. قسمت قابل توجهی از جامعه مخاطب شما آنلاین هستند.
  • کنجکاوی مشتریان درباره نظرات دیگران علاوه بر نظر خود شما: مشتریان دیگر مانند سابق به نظرات شما درباره خودتان اکتفا نمی کنند؛ آن ها به دنبال نظرات و پیشنهادات کسانی هستند که از محصولات یا خدمات شما ویا مشابه شما استفاده کرده اند. فضای آنلاین، یک فضای بسیار عالی برای رسیدن به نتایج مطلوبشان است.
  • سهولت دریافت بازخورد از مشتری(دوسویه شدن تعاملات): دیگر دنیا، دنیای تعاملات یک جانبه نیست. امروزه مخاطب انتظار دارد اگر وقتی برای شنیدن حرف های شما می گذارد، شما نیز به همان نسبت برای شنیدن حرف های او وقت بگذارید. از طرفی اینکه دیگران راجب شما چه می گویند، یک فاکتور پراهمیت است. فضای آنلاین این دسترسی و تعاملات دوجانبه را سهولت می بخشد.
  • نسل های نوجوان و جوان پرتعداد کشور: اگر قشر جوان و نوجوان را فعال ترین نسل ها در فضای آنلاین بدانیم، شاید جالب باشد که بدانید جمعیت افرادی با رنج سنی ۵ الی ۴۰ ساله کشور بیشاز ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
  • گرایش روز افزون به آنلاین بودن: با مشاهده سهولت تراکنش ها و تعاملات در فضای وب، روز به روز به علاقه مندان این فضا افزوده می شود. تراکنش های مالی خرید و فروش از ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است.
  • هزینه کمتر: برخلاف تکنیک های آفلاین، که تبلیغات در آن ها هزینه های سرسام آوری را برای سازمان ها و شرکت ها به همراه دارد، ورود و پیشرفت در فضای آنلاین آنچنان هزینه های سنگینی به همراه ندارد. طوریکه این فاکتور خود یکی از چالش های رقابت در فضای آنلاین می باشد و زمینه ورود کسب و کارهای کوچک را بسیار مهیا می سازد.
  • سنجش آسان نتایج و میزان بازگشت سرمایه (ROI): یکی از فاکتورهایی که بازاریابی دیجیتال آنلاین را بسیار محبوب ساخته است، سادگی سنجش نتایج عملکرد و میزان بازگشت سرمایه به طرق مختلف در این فضا می باشد. شیوه هایی نظیر ترافیک سایت، نرخ تبدیل، تعداد ایمیل های مشاهده شده، تعداد دفعات کلیک بر روی یک لینک و … از جمله روش های سنجش عملکرد می باشند.
  • رشد درآمدزایی: حتی اگر در دنیای آفلاین خود درآمد قابل توجهی دارید، ورود به دنیای دیجیتال می تواند سهم شما را از درآمدهای بخش بازار خود افزایش دهد. در غیر این صورت باید شاهد ربوده شدن سهم آفلاین خود نیز در آینده ای نزدیک باشید.
  • کمک به توسعه برند: این روزها برندسازی یکی از رویکردهای محبوب برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. حضور در فضای آنلاین به بهتر دیده شدن و شناخته شدن شما و برند شما کمک شایانی می کند.
1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *